Razmišljanje i osjećaji

Razmišljanje i osjećaji

Kognitivni problemi
Kao što vjerojatno znate, problemi s razmišljanjem, pamćenjem i koncentracijom (koji se ponekad zajedno svrstavaju u skupinu kognitivnih problema) česti su kod osoba s MS-om. Kako starimo, neke se od naših kognitivnih sposobnosti počinju smanjivati. No, kod približno polovice osoba s MS-om u nekom će se trenutku tijekom života razviti problemi s kognicijom.

Problemi s kognicijom mogu otežati određene stvari. Osoba može imati:

  1. poteškoće s izvršavanjem zadataka
  2. poteškoće pri sudjelovanju u grupnim raspravama
  3. poteškoće s obrađivanjem informacija
  4. poteškoće s donošenjem odluka
Emocionalni i psihološki problemi

Bilo da uzrokuje promjene raspoloženja ili depresiju i tjeskobu, MS često značajno utječe na emocionalno zdravlje. Važno je da ne zanemarite svoje emocionalno blagostanje ili pripišete svoje osjećaje reakciji na dijagnozu MS-a, jer oni mogu biti posljedica same bolesti.

MS može ometati prijenos signala koji utječu na raspoloženje. Istraživanja su pokazala da je depresija češća kod osoba s MS-om nego u općoj populaciji.

Emocionalne tegobe povezane s MS-om mogu biti raznolike, a uključuju:

  1. depresiju ili tjeskobu
  2. probleme sa samopoštovanjem
  3. promjene raspoloženja
Kontroliranje kognitivnih problema

Možda ste već pronašli neke načine koji vam pomažu da se nosite s kognitivnim problemima, kao što je zapisivanje stvari da ih ne biste zaboravili ili uzimanje više vremena za izvršavanje određenih zadataka. Možda bi bilo dobro i da se posavjetujete sa svojim liječnikom ili medicinskom sestrom specijaliziranom za MS. Oni vam mogu pomoći odrediti područja u kojima bi vam moglo koristiti malo pomoći te preporučiti određene vježbe ili dati savjete.

Charlotte
Charlotte boluje od MS-a i kognitivni joj problemi utječu na svakodnevni život. Isprobajte neke od strategija kojima ona kontrolira svoje simptome:

  1. Uzimajte češće pauze – ako se ne možete dugo koncentrirati na jednu stvar, redovito uzimajte kratke pauze
  2. Odredite prioritete kod obavljanja zadataka – počnite s onima koji traže najviše pažnje i koncentracije, a jednostavnije zadatke ostavite za kasnije, kad je veća vjerojatnost da ćete biti umorni
  3. Isprobajte meditaciju ili usredotočena svjesnost – one vam mogu pomoći da se opustite i organizirate misli; pogledajte našu stranicu o usredotočenoj svjesnosti i opuštanju, koja je dostupna ovdje [poveznica na stranicu o usredotočenoj svjesnosti i opuštanju]
  4. Aktivirajte um – zaposlite mozak različitim aktivnostima, čitanjem ili druženjem s prijateljima
  5. Vježbajte pamćenje – ako vas nešto zanima i uživate u tome, pokušajte upisati tečaj; to će vam pomoći održati um oštrim

Ako želite pročitati cijelu priču na Charlottinu blogu, možete mu pristupiti ovdje. 

Kontroliranje emocionalnih problema

Ako imate emocionalnih problema, bilo da se radi o depresiji, stresu, tjeskobi ili drugim uznemirujućim osjećajima, postoji niz pristupa koji bi vam mogli pomoći s time. Ako imate bilo kakvih emocionalnih problema, najbolje bi bilo da razgovarate o njima sa svojim liječnikom ili medicinskom sestrom specijaliziranom za MS, koji vam mogu preporučiti neke od tih pristupa. Ponekad ih se naziva terapijama razgovorom ili psihoterapijama, a mogu uključivati:

  1. kognitivno bihevioralnu terapiju (KBT) – ovaj oblik terapije pomaže razumjeti kako određene situacije mogu utjecati na naša razmišljanja i osjećaje te početi primjenjivati strategije za usvajanje novih načina razmišljanja
  2. usredotočenu svjesnost – detaljne informacije o ovoj tehnici meditacije možete pronaći u dijelu o usredotočenoj svjesnosti i opuštanju, koji se nalazi ovdje. Ta vam vrsta terapije može pomoći razumjeti i prihvatiti vlastite emocije
  3. savjetovanje – razgovor s nekime može vam značajno pomoći da sagledate stvari i snađete se u različitim situacijama

Razgovor o svemu što vas muči s prijateljima, članovima obitelji ili grupom za podršku oboljelima od MS-a može biti veliko olakšanje.

Korisne poveznice