Kako ostati u dobroj formi uz MS

Kako ostati u dobroj formi uz MS
Način života Članak

Stručnjaci se slažu da tjelesna aktivnost može biti dobra za vas i vaš MS. Tjelovježba pomaže kontrolirati simptome poput umora i pridonosi mišićnoj funkciji, a uz to i poboljšava raspoloženje jer vam daje osjećaj postignuća te pomaže unaprijediti sveukupnu kvalitetu života. A najbolje je što svatko može pronaći nešto za sebe, bez obzira na tjelesnu formu ili sposobnost. Samo nemojte zaboraviti razgovarati sa svojim liječnikom ili medicinskom sestrom specijaliziranom za MS prije nego što se upustite u bilo kakav novi oblik tjelovježbe.

Zašto je tjelovježba važna?

Slično kao i prehrana bogata hranjivim tvarima, tjelovježba je odličan način da svome tijelu omogućite da funkcionira na najbolji mogući način. Čak može pomoći i održati neke simptome MS-a pod kontrolom! Razgovarajte sa svojim liječnikom ili medicinskom sestrom specijaliziranom za MS jer vam oni mogu pomoći izraditi program koji je primjeren i siguran za vas. No, ako još niste potpuno uvjereni u korisne učinke tjelovježbe, u nastavku možete pročitati više o svega nekoliko načina na koje vam tjelovježba može pomoći kod multiple skleroze:

  • tjelesna aktivnost može poboljšati vaše cjelokupno zdravlje
  • pomaže vam da ostanete što pokretljiviji i aktivniji
  • pomaže vam kontrolirati simptome MS-a
  • smanjuje rizik od srčane bolesti
  • poboljšava mišićnu snagu i tjelesnu formu (što može pomoći kod problema s pokretljivošću i slabošću)
  • pomaže kontrolirati tjelesnu težinu, osobito u kombinaciji sa zdravom prehranom
  • poboljšava raspoloženje

Nemojte zaboraviti razgovarati sa svojim liječnikom ili medicinskom sestrom specijaliziranom za MS prije nego što počnete slijediti bilo kakav novi režim tjelovježbe.

Kako se pokrenuti

U nastavku slijedi nekoliko ideja koje će vam pomoći da ostanete aktivni unatoč multiploj sklerozi…

Sjednite na bicikl
Vožnja bicikla opuštajuća je i lagana aktivnost kojom se možete baviti ako imate MS. Mogli biste se raspitati ima li na vašem području biciklističkih staza koje se preporučuju ili postoji li neka lokalna biciklistička organizacija koja organizira grupne vožnje. Ili možete jednostavno sjesti na sobni bicikl kod kuće ili u teretani.

Krenite u teretanu
Ne morate se ubiti od tjelovježbe da biste uživali u pogodnostima svog lokalnog fitness centra. Većina njih nudi različite programe za ljude svih razina sposobnosti, pa provjerite što je dostupno u vašem području.

Izađite u šetnju prirodom
Šetnja je odličan način za poboljšanje tjelesne forme i uživanje u svježem, zdravom zraku, a može biti i dobar izgovor za druženje s prijateljima!

Otkrijte vrtlara u sebi
Vrtlarstvo je sjajan način da ostanete aktivni jer ga možete prilagoditi tako da odgovara vama i vašim sposobnostima, ali i vidjeti plodove svoga rada svaki put kad izađete iz kuće.

Vježbajte kod kuće
Igraće konzole odlične su za dnevni boravak i nude pregršt različitih sportova, što znači da možete biti aktivni u udobnosti vlastita doma. Pokrenite DVD s vježbama ili potražite video za vježbanje joge na YouTubeu i pozovite prijatelja da vježba s vama. Zapamtite – radite samo ono što vam je ugodno i nemojte se previše naprezati. Osim toga, razgovarajte sa svojim liječnikom ili medicinskom sestrom specijaliziranom za MS prije nego što se upustite u bilo kakav novi oblik tjelovježbe.

Družite se
Provjerite na internetu ili se raspitajte u svom lokalnom društvenom centru održavaju li se negdje na vašem području satovi tai chija, joge, vodenog aerobika, pjevanja, šetanja ili glazbenih aktivnosti. Možda biste čak mogli pokrenuti i svoju vlastitu skupinu, što bi bio odličan način da upoznate više ljudi s MS-om.
Ako znate još neki dobar način da se pokrenete, pošaljite nam ga i dodat ćemo ga na popis!

Iskustva oboljelih od MS-a

Osobe s MS-om nisu vrlo aktivne samo na internetu, već i u stvarnom životu. Budući da znaju koliko tjelovježba može biti korisna za njihovo cjelokupno zdravlje i blagostanje, nastoje se držati u što boljoj formi. U nastavku donosimo nekoliko načina na koje se oboljeli od MS a oni suprotstavljaju svojoj multiploj sklerozi.

Johan

Johan je oduvijek bio izuzetno aktivan. Zapravo, MS mu je dijagnosticiran tijekom treninga za najteži maraton u Nizozemskoj. No, on nije dopustio da ga to zaustavi. Više o njegovu iznimnu dosadašnjem putovanju možete pročitati ovdje.

Paula

Nakon što joj je dijagnosticiran MS, Paula se strastveno posvetila zdravlju i tjelovježbi, a kad je počela opažati pozitivne rezultate, ta je nova rutina postala neizostavan dio njezine svakodnevice. Više o tome možete pročitati ovdje.

Što trebate uzeti u obzir

Kad god uvodite bilo kakve promjene u režim liječenja i tjelovježbe, prvo se obratite svom liječniku ili medicinskoj sestri kako bi oni mogli prilagoditi program vašim potrebama ili pronaći najbolji način da vam pruže podršku. To je osobito korisno ako se već dulje vrijeme ne bavite tjelovježbom ili ako razmišljate o tome da je intenzivirate. Prije nego što krenete, zapamtite sljedeće…

keeping fit


Krenite polako
Vrlo je primamljivo natjerati se do krajnjih granica čim počnete vježbati. No, postoji vrlo dobar razlog zašto ne biste trebali odmah krenuti jakim intenzitetom. Postepenim produljivanjem treninga i povećavanjem njihove težine lakše ćete otkriti svoja ograničenja.

Zagrijte se i ohladite
Neka vam postane navika da prije tjelovježbe zagrijete i pripremite mišiće laganim istezanjem jer je to najbolji način da ograničite bol u mišićima nakon treninga. A da biste zaokružili svoju tjelovježbu, na kraju se istegnute i dopustiti mišićima da se ohlade.

Rashladite se (ili zagrijte)
Kod nekih osoba promjene tjelesne temperature mogu uzrokovati nelagodu. Ako to vrijedi i za vas, prije tjelovježbe razmislite o tome kako se možete rashladiti.
Mogli biste razbiti tjelovježbu na manje dijelove i redovito raditi pauze ili pak razmisliti o nošenju rashladnog prsluka ili kupanju u hladnoj vodi.

Jedan od najjednostavnijih načina na koji se možete rashladiti jest da pri ruci uvijek držite hladno piće, koje će vam pomoći i da ostanete hidrirani. Također možete razgovarati sa svojim liječnikom ili medicinskom sestrom specijaliziranom za MS o drugim tehnikama hlađenja koje vam mogu pomoći ublažiti učinke MS-a.

Ako je vrijeme hladno, možda vam je teško zagrijati se. U tom slučaju odjenite toplu i slojevitu odjeću ili vježbajte unutra, gdje je ugodno i toplo.

Korisne poveznice